تاثیر فشارخون بالا بر کم شنوایی

تاثیر فشار خون بر کم‌شنوایی

فهرست مطالب

تاثیر فشار خون بر کم‌شنوایی در چند سال اخیر بسیار مورد توجه واقع شده‌است. فشار خون یکی از بیماری‌های رایج در میان افراد میانسال و سالمند جامعه است که عوارض آن می‌تواند سلامت کل سیستم بدن را به خطر بیاندازد.

سیستم شنوایی و تعادل یکی از سیستم‌های اصلی بدن است که بیماری فشارخون بالا می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد و باعث کم‌شنوایی و عدم تعادل گردد.

در ادامه به بررسی نحوه تاثیر فشار خون بر کم‌شنوایی و درمان آن می‌پردازیم.

فشار‌خون چیست؟

فشار خون به فشاری که خون به دیواره رگها وارد می‌کند، گفته می‌شود. برای بررسی میزان فشارخون به اندازه‌گیری دو فشار نیاز داریم.

  • فشار سیستولی : فشاری که خون پس از خروج از قلب در سرخرگ‌ها دارد و حد نرمال آن بین 10 الی 14 است.
  • فشار دیاستولی : میزان فشاری که خون در سیاهرگ‌ها هنگام برگشت به قلب دارد و میزان نرمال آن 6 الی 9 است.

هنگامی که از اصطلاح فشار خون بالا استفاده می‌شود به معنی آن است که فشاری که خون هنگام عبور از سرخرگ‌ها به دیواره آن‌ها وارد می‌کند، بیشتر از حد نرمال است. فشار خون هنگام فعالیت شدید بدنی بالا می‌رود ولی برای فردی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا است، فشار خون همیشه بالا می‌باشد که سبب ایجاد صدمات جبران‌ناپذیری برای بدن می‌گردد.

عوارض فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون به مدت طولانی بالا باشد، سبب تخریب دیواره سلولی رگ‌ها می‌گردد. پس از تخریب پلاک‌های چربی در محل آسیب‌دیده جمع می‌شوند و سبب اخلال در مسیر عبور خون می‌گردند. همچنین فشار خون بالا سبب می‌شود که سرخرگ‌های اصلی حالت ارتجاعی و استحکام خود را از دست دهند و رگ‌های کوچک (مویرگ) تخریب گردند.

سکته‌ی مغزی، سکته قلبی، نارسایی‌های قلبی، کم شنوایی، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی، خستگی بیش‌ازحد و بسیاری از مشکلات دیگر از عوارض فشار خون بالا می‌باشد که در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر کم‌شنوایی می‌پردازیم.

رابطه فشار خون بالا بر کم شنوایی

فشار خون بالا و کم‌شنوایی

همانطور که پیش‌تر بیان شد، هنگامی که فشار خون بالا باشد به مرور سبب تخریب مویرگ‌های کوچک در بدن می‌گردد.

فشار خون بالا می‌تواند سیستم عروق شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد و سبب اختلال در گردش خوش حلزون شود.

اختلال در گردش خوش حلزون به نوبه‌ی خود باعث از بین رفتن اعصاب و سلول‌های مویی شنوایی می‌شود.

در این حالت اگر فشار خون بالا موقتی باشد، سیستم شنوایی معمولا می‌تواند خود را ترمیم کند و اگر آسیبی هم به شنوایی وارد شود جزئی می‌باشد ولی اگر فرد دارای سابقه طولانی فشار خون بالا باشد، تخریب سیستم شنوایی به صورت دائمی و پیشرونده خواهد بود. لذا مدیریت و کنترل فشارخون بالا بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

علایم تاثیرگذاری فشارخون بالا بر شنوایی

فشار‌خون بالا ابتدا سبب بروز وزوز گوش می‌شود. وزوز گوش اولین نشانه‌ی کم‌شنوایی می‌باشد.

بیمار معمولا پس از آنکه دچار حمله فشارخون می‌شود، به دلیل تخریب و اختلال در سیستم خونرسانی حلزون، وزوز را تا چندین ساعت تجربه می‌کند. در صورتیکه بیمار فشار‌خون را مدیریت و درمان نکند، وزوز گوش دائمی می‌شود. کم‌شنوایی پس از وزوز گوش خود را نشان می‌دهد. بروز کم‌شنوایی می‌تواند با اولین حمله فشار‌خون بالا خود را نشان دهد و یا اینکه بیمار به مرور دچار کم‌شنوایی شود.

در صورتیکه پس از حمله فشارخون وزوز و کم‌شنوایی را تجربه کردید می‌بایست به پزشک گوش و شنوایی‌سنجی مراجعه نمایید. شنوایی‌سنج با انجام آزمون‌های تشخیصی میزان تاثیر فشارخون بر سیستم شنوایی را بررسی می‌کند.

توجه داشته‌باشید که برای معالجه به پزشک یک زمان طلایی وجود دارد. هر چه سریعتر به پزشک گوش مراجعه نمایید، امکان بهبودی وزوز و کم شنوایی شما بیشتر است. بهترین زمان برای مراجعه در 24 ساعت ابتدایی وزوز و کم‌شنوایی می‌باشد. پس از آن احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.
در صورتیکه مدت زمان زیادی از کم‌شنوایی شما می‌گذرد می‌توانید مقاله درمان کم‌شنوایی حسی‌عصبی را مطالعه نمایید.

چگونه مانع از تاثیر فشارخون بالا بر سیستم شنوایی شویم؟

برای جلوگیری از تاثیرگذاری بیماری فشار خون بالا بر شنوایی می‌بایست این بیماری مدیریت نمایید.

در صورتیکه فشارخون بالا مزمن باشد، باید با تجویز پزشک داروهای کنترل‌کننده فشار خون را مصرف نمایید.

به هیچ وجه نباید به صورت خودسر مصرف داروها را قطع نمایید و یا اینکه بدون مشورت با پزشک دارو را عوض کنید.

عوامل زیر باعث بروز فشار خون بالا می‌شوند و شما می‌بایست آنها را کنترل نمایید.

  • اضافه وزن
  • مصرف نمک
  • مصرف مشروبات الکلی
  • سیگار کشیدن
  • استرس و اضطراب
  • کمبود تحرک

برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون می‌بایست وزن خود را کاهش دهید و از مصرف دخانیات و الکل اجتناب نمایید. مصرف نمک را کاهش دهید و ورزش کردن را شروع نمایید. به صورت کلی می‌توان گفت که باید یک زندگی سالم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه‌های ارتباطی

همه روزه
ساعت ۹:۰۰ الی ۱۴:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰